Välkommen till Sveriges nya stora Uniformsmuseum!

Besök museet och ta del av den unika samlingen av autentiska civila och militära uniformer från 1850 och framåt. Lär dig om människorna som bar dem och ta del av deras berättelser.

Ny utställning säsongen 2024:

”Sverige i skuggan av andra världskriget”

På museet får du även komma nära uniformer som burits av tulltjänstemän, militärer, brevbärare, parkeringsvakter, poliser, Frälsningsarmén och många flera.

Dessutom visas uniformer från några av våra mest älskade skådespelare då flera av uniformerna använts i olika filmer och TV-serier, till exempel: Clark, Svensson-Svensson, Så vit som en snö, Sällskapsresan, Hamsun, Rederiet och Lust och Fägring stor.

Här finns över 100 uniformer utställda och samlingarna utvecklas och växer hela tiden. Inom museet finns också en museishop och ett retrokafé. Du tar del av museet antingen genom att själv gå runt eller, vilket vi rekommenderar, följa med på en guidad visning med en av museets grundare Nicklas Östergren eller skådespelaren Thomas Krantz. Se tider nedan.

Uniformsmuseet öppnade 2020 och grundades av Malin Kihlberg och Nicklas Östergren. Malin och Nicklas vision är att berätta om uniformer burna genom historien och människorna som bar dem. Museet visar både civila och militära uniformer.

Vi hälsar er varmt välkomna till Uniformsmuseet i Klagstorp!

En liten film om museet kommer här:

Museet är nu endast öppet för förbokade grupper. Vi öppnar igen för allmänheten 1 juli 2024, välkomna!

Öppettider

1 juli – 31 augusti: tisdag-söndag 10.00-17.00

Övriga tider för bokade grupper

Guidade visningar: dagligen 11.00 och 14.00

Drop-in på visningar, först till kvarn! Är ni fler än 6 personer i sällskapet, meddela oss gärna i förväg.

Ur kortfilmen ”Min farbror tyckte mycket om gult” © Fotograf Helena Carlsson

PRISER
Vuxen: 110 kr, med guidning 160 kr
Studenter och pensionärer: 80 kr, med guidning 130 kr
Barn upp till 12 år: gratis

Utanför säsongstid håller museet öppet endast för bokade grupper.

Bokningsförfrågan via mail till uniformsmuseet@uniformcollection.se

Museet hittar du mitt på Söderslätt, endast 40 min från Malmö och 30 min från Ystad:
Byggmästaregatan 8, Klagstorp, Trelleborg